۱۳۸۹ آذر ۱۴, یکشنبه

کار کار آمریکاییهاست!!

(( ویکی لیکس )) ، این نامیست که این روزها به پرکاربرد ترین واژه در شبکه های خبری بدل گشته است. وبسایتی که در این ابعاد برای اولین بار در تاریخ ایالات متحده دست به انتشار اسناد محرمانه ای زد که صدای اعتراض و تکذیب سران کشورهای گوناگون جهان ، از عربستان گرفته تا ایتالیا را درآورد.
اینکه یک وبسایت به این سادگی به اسناد محرمانه وزارت خارجه کشوری ، آن هم آمریکا دست پیدا کند و خودسرانه دست به انتشار آن بزند ، بیشتر به یک لطیفه سیاسی شبیه است تا خبر. نگاهی کوتاه به مطالب منتشره این وبسایت ، رویکرد آن را کاملا مشخص میکند.
اول آنکه به کشورهای جهان این گونه القاء شود که ملت ها و دولت های منطقه خاورمیانه از انگلستان دل خوشی ندارند و خواستار خروج نیروهای این کشور از منطقه و به خصوص عراق و افغانستان هستند ، دوم آنکه ، اعراب را دشمن ایران نشان دهند که در پشت لبخند های دوستانه و ملاقاتهای دوجانبه با مقامات ایران ، در حال توطئه بر ضد ایران هستند. در یک نگاه اجمالی به این مطالب ، به هیچ وجه سندی که انتشار آن با منافع ایالات متحده در تعارض جدی باشد به چشم نمی خورد. آنچه مسلم است ، آمریکا نیز مانند هر قدرتی خواستار حضور منفردانه و مقتدرانه خود در خاورمیانه است و از حضور شریکی قدیمی به نام انگلستان چندان دل خوشی ندارد ، از طرف دیگر از ایجاد نزدیکی بین کشورهای منطقه بر حذر است ، زیرا رمز گردش اقتصاد ایالات متحده در جنگ و اختلاف در منطقه است . چنانکه چندی پیش شاهد خرید چند میلیارد دلاری تسلیحات از سوی عربستان سعودی بودیم.
اگرچه شاید عده زیادی این افکار را ، افکار دایی جان ناپلئونی و مبتنی بر تئوری توطئه قلمداد کنند ، اما فارغ از بحث های سیاسی ، اگر بی طرفانه فکر کنیم ، به این نتیجه میرسیم که این بار دیگر ، کار کار آمریکاییهاست!!!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر