۱۳۸۹ آبان ۱۸, سه‌شنبه

نقش نظام آموزشی در تضییع حقوق زنان

یکی از مهمترین نهادهای یک جامعه نظام آموزشی آن است ، زیرا میتوان به وسیله آن جامعه را به هر سمتی که مورد نظر باشد سوق داد ، بنابراین میتوان ریشه تمام نقاط ضعف و قوت جامعه را در کتب درسی و نظام آموزشی یک جامعه یافت . چنانکه یکی از موانع اصلی موجود بر سر راه مشارکت بانوان در فعالیت های گسترده اقتصادی و اجتماعی جامعه و شکل نگرفتن تفکر برابری حقوقی مردان و زنان ، حتی برای خود بانوان ، نحوه معرفی زن در بسیاری از کتب و منابع درسی مقاطع مختلف تحصیلی است. زیرا در این کتابها معمولا زن را موجودی خانه نشین معرفی میکنند که مهمترین نقش او تهیه وسایل راحتی همسرش است ، که این مسئله در فرآیند اجتماعی شدن و جامعه پذیری کودکان و نوجوانان دختر و پسر اثرات مهم و برجسته ای دارد ، زیرا زمانی که در محتوای این کتب درسی زنان اینگونه معرفی شوند و یا حداکثر یک سری مشاغل خاص برای بانوان مورد تعریف و تمجید قرار گیرند و اینگونه القاء شود که فعالیت های خارج از منزل بانوان مختص به چند شغل معین است ، خواه ناخواه چنین روندی در ایجاد حس سرخوردگی و خود کم بینی در نوجوانان دختر مؤثر است و همچنین سبب ایجاد حس خود برتربینی در پسران میشود.

به جرأت میتوان گفت پاسخ چرایی افزایش طلاق در جامعه امروز ، نسبت به جوامع سنتی در همین جا نهفته است . زیرا در جوامع قدیمی ، بر اساس تفکرات سنتی ، مردان خود را برتر از زنان می پنداشتند و زنان نیز آنرا پذیرفته بودند ولی امروز به سبب پیشرفت فکری انسانها و نزدیکی فرهنگها ، بسیاری از زنان پی به اشتباه بودن این طرز تفکر برده اند ، اما بخشی از مردان همچنان غرق در تفکرات مالیخولیایی مرد سالارانه هستند و همین اختلاف سبب افزایش طلاق در عصر نوین شده است.
در حقیقت نفوذ تفکرات غلط سنتی در نظام آموزشی مدرن ، آن هم با وجود رسانه های گوناگون جهانی که همگان را در جریان زندگی انسان ها در هر نقطه جهان قرار میدهد سبب ایجاد تضاد میشود و باعث میگردد زنان به حقوق واقعی خود که قرنها تضییع شده است آگاهی یابند و همین امر سبب بروز اختلافات را فراهم می آورد. راه حل این اختلافات بیدار کردن مردان از خواب برتریت است نه سعی در تضعیف موقعیت زنان برای حفظ به اصطلاح تعادل سنتی جامعه.

۵ نظر:

  1. سلام
    ممنون از نظرتون
    شايد اكثر ما همين كار را بكنيم!
    راستي اگه دوست داشتيد تبادل لينك بكنيم

    پاسخحذف
  2. شما نوشتید درود اما من با سلام آغاز میکنم چون درود به چی؟به کی؟ ضمن اینکه سلام نام خداوند است
    وبلاگتون رو دیدم اما نه سطحی بلکه صفحه ی اولش رو کاملا خوندم
    برام جالبه که تیتر وبلاگتون با متنش هماهنک نیست چون بیشتر از آنچه از خودتون و قلم خودتون بنویسید رونویسی از دیگرانه و این تحلیل نیست حتی وبلاگ نویسی نیز نیست کپی کاری است که کاری بسیار اسان است
    در برابر انتفادهایی که گاه کرده اید هیچ راهکاری نداده اید و اینهم نشانه ی بیانصافیست
    من همانقدر که ایرانیم مسلمانم و همانقدر که مسلمانم ایرانیم و هیچکدام را بدون دیگری برنمیتابم برای همینهم با سلام شروع کردم
    و همانقدر هم زمتن جنگ علیه هم کیشان خودم اسلحه کشیدم که به خاک ایران تجاوز کرده بودند
    اگرچه در کناره ی وبلاگتان هم نامی از ایشان برده اید و شاید تنها جایی که لبخند زضایت بر لبم نشست همین بود
    برای شما توفیق روز افزون را خواهانم
    موفق باشید

    پاسخحذف
  3. سلام یا به قول شما درود
    ممنونم که حقیر رو مورد تفقد مجدد قرار دادید
    با آرزوی موفقیت روز افزون برای شما

    پاسخحذف
  4. سلام و وقت به خیر

    نظر شما چیست؟ :
    از چه اینگونه گشته ایم؟

    پاسخحذف
  5. گفتن این حرف ها چه سودی داره وقتی که..؟؟

    پاسخحذف